Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 15:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een 300tdi? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - P38 stuurhuis conversie
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Tja wat is acceptabel en wat niet.
Als ik het stuurgedag zwevend vind dan vind ik dat.

En ja Casterhoek, zou verstelbaar moeten zijn.
In de loop van de tijd zakken je (nieuwe) veren door en veranderd je hoek.
Met die oude karretjes is het gewoon niet anders. Dus ik leef er gewoon mee, koppeling in de file van een uurtje is ook een dingetje. Als de bestuurde wat kleiner is zal de hoek naar de pedaal ook wel gunstiger zijn, maarrrrrr ik neem het vior lief.

Net als in moderne auto’s met electrische bekrachtiging kom ik ze tegen die ik vind “kleven”.
Daar bedoel ik mee het vanuit stil naar draaien een moment in zit vóórdat de hulp ook echt helpen gaat.

En zo vind iedereen wel wat :mrgreen:
Bericht Geplaatst: za 03 okt 2020, 12:22
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Tja, het caster bij een Defender(oïde) - en dus ook bij een RRC - is een constructief vast gegeven, 't zit in de "hockey-sticks" voorgeprogrammeerd.
Bij stevig verhoogde Defender(oïden) heb je dan een aangepast gatenpatroon nodig zodat de "hockey-stick" weer ± het juiste caster geeft (of zelfs een speciaal aangepaste "hockey-stick" -- eentje waarmee het slecht hockeyen is).
Bij minder vehoogde auto's wordt meestal geen aandacht aan het caster gegeven, het is dan de bron van een nerveuzer weggedrag (iets wat samen het het verhogen dus niet lekker uitwerkt .... die mannen in Solihull waren zo dom nog niet*, het standaard ontwerp probeerde het beste compromis te bereiken).
  * Nu ja, de set-up is zo dat met net iets te weinig voorspanning op de swivels het caster snel te klein is om de "wobble of death" te voorkomen.

PS Bij sommige (misschien wel veel) banden voor de LandRover is dat balanceren minder makkelijk ... staat de auto wat langer stil dan ontstaan er "platte kantjes" en je moet een heel eind rijden om de banden weer echt stabiel rond te krijgen. Balanceer je een band met een plat kantje dan is de balancering niet ideaal. Bovendien zorgt zo'n plat kantje - zelfs bij ideaal gebalanceerde wielen - voor een terugkerende impuls ... omdat de verschillende wielen niet precies even vaak rond-draaien (dat doen ze alleen met 3 sperren) heb je bij tijd en wijle een onderling versterkend effect het duwtje dat de achterwielen geven dat samenvalt met een links-rechts ongelijk "wobbelen" van de vooras ... en dan gaat zelfs een 100% vlgs de regels afgestelde auto in het stuur trillen (is er dan verder ook maar iets niet 100% dan kan die "wobble" verder uitbreken)
Bericht Geplaatst: za 03 okt 2020, 10:30
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Onbalans?

Hier een goede uitleg, ik heb korrels in de banden en dat werkt!

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2020/06/wielen-balanceren-met-korrels-in-plaats-van-gewichtjes-hoe-werkt-dat-10166822?io_source=www.google.com

Ben bang dat de andere stuurkogels niet veel beter zijn 8-) :lol:
Even naar instellingen van je camera en op lage resolutie instellen, probleem verholpen :? :mrgreen:
Bericht Geplaatst: za 03 okt 2020, 05:26
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
@ Mark

Als monteur begrijp ik de swiffel afstelling van het boekje. Voor mij juist logisch dat je daar de juiste strakte/speling net hoe je het ziet bereikt zonder aanbouw delen.
Het zweverige/ onbalans of andere klachten worden idd dan weer gegeven door de andere componenten en hun afstelling. Zo heb je b.v in de uitlijnwereld ook nog Caster. Dat is de dwarshelling(schuinte) van je fuseepennen. Bij een bladgeveerde oude serie doe je dan correctie wig tussen de as en de bladveer. Hoe het met een schroefveren onderstel zit weet ik niet. Je zal de reactie stangen wel kunnen stellen of zo. Maar je heb best kans dat als schroefveren oud worden en inkakken of als je er juist andere stuggere/hogere onder zet dat het caster dan niet meer klopt. Veel uitlijners vergeten dit expres omdat het geen fijn werk is om te doen. Zit allemaal vaak heerlijk vastgerot.

Onbalans? Als je hem op het bandenapparaat goed heeft en toch klachten blijft houden? Je kan ook een wiel onder de auto balanceren met een finisch balancer. Zie ze echter bijna nooit meer.
De ijtlijn wereld is een wereld op zich. Zoek een ouderwetse kennis en vakman. Oh, sommige mensen vergeten ook de blubber aan de binnenkant van de velg na stoeien in terrein schoon te maken, wat kluitjes door remmenwarmte aangebakken klei kunnen soms ook nogal wat trillinkjes geven.

Jammer dat mijn simpele Samsung teveel pixels geeft. Foto's verhelderen soms zo veel.
De stuurstang blijft gewoon op de plaats waar hij nu zit met een P38 conversie maar word alleen iets langer.
De spoorstang(dat is die tussen de wielen in) zit bij een serie ook aan de voorkant.
Gezien de militaire sleepogen die ik aan de onderkant aan de veerpoten van het chassis in combi met de ooit vermoedelijk zelf gemaakte dikwandige u profiel voorbumper(lijkt 00% origineel) gaat maken komt de stuurtang redelijk beschermd te zitten.
Bij een RRC(dus ik vermoed bij een Defender ook omdat ze elkaars assen leenden) waar ik mijn donor vooras van heeft zit een spoorstang aan de kant van de flens van het pignon/aandrijfas. Bij een RRC zit de stuurdemper standaard tussen het pignon en de spoorstang. Helaas kan ik het allemaal geen ander plaatsje geven dus de spoorstang is het kwetsbaarste zorgenkindje in terrein.
Beseft de plaats juist zo goed omdat ik de vooras helemaal zelf modificeer naar bladveren en de spoorbreedte(en de steekassen) inkort.
Werk genoeg allemaal. Jammer dat juist de mensen die zo graag thuis willen werken dat niet hebben.

groet Nico
Bericht Geplaatst: vr 02 okt 2020, 23:45
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
@ Jamaar.

Blijven lachen, wat er ook gebeurd.
Klopt vaak wat je zegt met laksheid en deskundig onderhoud hoor. Maar dat kost nogal wat soms en niet iedereen ziet het zitten om een keer of 3 1000 euri pr APK kwijt te zijn totdat ze weer op schema zijn. Zelf kijk ik graag ver preventief vooruit.
Heb jarenlang vrachtwagen onderstellen in de tank transport gedaan. ADR keuren bij de RDW , daar maken ze geen grappen heeeey.
Goede stuurhuizen worden overigens toch wel schaars en prijzig hoor.
JAMAAR JAMAAR Hoe de mijne nu is heb ik niet(nog haha) zelf op mijn geweten.
Hij heeft bij de vorige eigenaar een agrarisch leven gehad. De laatste jaren van gebruik vermoedelijk niet meer de polder uit geweest en daarna 20 jaar buiten stil gestaan. Hij neemt ook nog lang niet deel aan het dagelijks verkeer.
Een gekregen paard(en ook een Land Rover) mag je ook niet in de bek kijken. Heb er zo al best stevige biedingen op gehad. Maar hij blijft en word grondig pietluttig denk gerestaureerd. . Ben gewoon eigenlijk een nieuwe auto aan het bouwen (is gelabeld door RDW iv.m. herkeuring en behoud 40 Jaar regelingen) met de oude looks.
Vandaag wilde ik hem even verrijden en toen ik instuurde kwam de boosdoener al boven water. Een kogel van de stuurstang was zo ver gesleten dat hij er zo spontaan uit schoot!
Hou jullie allemaal taai met de oplopende Corona,tot op heden gelukkig alleen last van het Laro virus.

groeten Nico

groeten Nnico
Bericht Geplaatst: vr 02 okt 2020, 23:28
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Nico,

Ik heb digitaal de handleiding om het stuurhuis af te stellen.
Doe me je adres middels PM als je het wilt hebben.

Ik heb trouwens een relatief klein stuurtje op de defender stuurstang gezet waardoor ik wat meer ruimte heb. Kan makkelijk :!:

Dit Soort “torretjes” zijn vroegûr veur heule kleine mannekes gebouwd. :mrgreen:
Bericht Geplaatst: vr 02 okt 2020, 10:40
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Nu met het oude systeem heb ik bijna een halve slag vrije slag per kant voordat er bij het wiel iets gebeurd
Dit begrijp ik echt niet
Sorry maar dat is laksheid en gevaarlijk
Heb mijn S2a al 35 jaar en nooit meer dan 5 cm speling gehad en dat was op momenten dat ik te lui was om te sleutelen.
Meestal was het één bout van het hulp stuurhuis vast draaien en speling was weer weg.
De laatste 15 jaar nauwelijks wat hoeven te doen omdat er stuurbekrachtiging met hulp cylinder op zit en die ontlast alle kwetsbare punten.
Stuurhuis goed afstellen en regelmatig kogels vervangen, dan blíjft je stuur speling vrij.
Ik heb echt geen begrip voor mensen die klagen over stuurspeling, hoe oud de auto ook is
Zelfde geld voor remmen, niet klagen dat de trommel remmen slecht zijn, want dat is niet zo, het is meer werk en ja dat moet je dan maar doen :evil:
Bericht Geplaatst: vr 02 okt 2020, 10:03
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Tja, men zegt dat een Defender ook goed moet sturen zonder stuurdemper, toch heb je soms banden die graag in onderling samenspel de onbalans versterken en dan is een demper denkelijk zo gek nog niet (je kan natuurlijk ook de swivels wat strakker stellen, dat dempt ook, maar 't is niet vlgs het boekje, stuggere swivel-afdichting zou ook nog kunnen helpen -- 't is immers raar dat je de swivel-voorspanning zonder de verdere weerstanden moet meten en dat de totale demping daarna dus de som is van alle verschillende weerstanden).

Verder heeft een Defender de stuurstang gewoon voor de vooras ... en wie verstandig is monteert er een stuurstangbeschermplaat voor.
Bij de Defender is het dan wel even opletten: sommige van die platen zitten zo ver naar voren dan ze meer voor het mooi zijn, zo'n vrolijke aluminium-ski, en dus minder beschermend want bij een steen of boomstomp zorgt de ski er dan voor dat je daarna muurvast zit met die steen of boomstronk tussen die ski-plaat en de vooras ... met wat pech sta je dan ook nog eens bovenop die stuurstang.
Of te wel: een goede stuurstang-beschermplaat maakt dat je nauwelijks bij de stuurstang kan.
Bericht Geplaatst: do 01 okt 2020, 22:02
  Berichttitel:  Re: P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Nico ik heb ook een P38 stuurhuis met omgebouwde defender vooras.
Ik vind de middenstand(rechtdoor) een beetje “zweven”. En er zit geen speling in.
Let wel even op hoe je dit stuurhuis afstelt, bij de middenstand van je stuur Staat de stuurarm niet recht vooruit !

Ook heb ik in het verleden ook een stuur-demper erop gezet, maar dat is zinloos.
Niet aan beginnen.
Bericht Geplaatst: do 01 okt 2020, 21:40
  Berichttitel:  P38 stuurhuis conversie  Antwoord met een citaat
Hallo,

Vanwege het feit dat mijn dochter van nu 16 met de land Rover wil gaan rijden en ik verwacht dat het verhelpen van de stuurspeling ook nogal wat voeten in de aarde heeft besloten om de spullen van een P38 conversie te regelen.
Vandaag mijn P38 stuurhuis binnen gekregen. Prijzen onderling verschilden echt grof.
Wat een beest van een ZF stuurhuis is dat. Ziet er echt oer solide uit en weegt nogal wat.. Mag er aan die kant wel een veerblad bij leggen om niet scheef te gaan rijden!
Ook de daarbij horende kruiskoppelingen.
Een schetsplaat maken zal ook het probleem niet worden. In het kader van de originaliteit van het chassis ga ik hem echter niet aan het chassis vastlassen maar met een bout constructie maken. Ook bewaar ik het oude systeem en maak ik het zo dat het oude systeem altijd weer terug te bouwen is.
Heb vandaag na heel veel rondmailen en informeren een stuurkolom huis van een Defender met 48 tanden boven weten te scoren zodat mijn originele late 2A stuur er weer op kan. Hij was door het moeilijk verkrijgbare niet goedkoop.
Ben benieuwd als ik uiteindelijk zover ben hoe dat het (anders)stuurt. Nu met het oude systeem heb ik bijna een halve slag vrije slag per kant voordat er bij het wiel iets gebeurd . De slagen naar links en rechts kloppen nu redelijk. Oude systemen heb ik vaak vernieuwd en afgesteld. Dan zal het nieuwe ook wel gaan lukken. Met de RRC vooras die ik er pasgemaakt onder doet krijgt hij de spoorstang aan de andere kant. Vind hem daar helaas wel kwetsbaarder zitten. Dus heb ik extra ruimte om de stuurstang naar de swiffel (ietsje langer) te maken. Ben benieuwd of het met het P38 systeem nog nodig is om er een stuurdemper bij te plaatsen(zoals bij de RRC er standaard tussen zit.

groeten Nico

d
Bericht Geplaatst: do 01 okt 2020, 21:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.