Auteur |
Bericht |
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Je vraagt het niet maar je vraagt het je wel af :?: Ik vraag ook niet waarom iemand van een 10 verdiepingen flatgebouw duikt om in een plastic zwembadje te landen van 2x2 met 50 cm water er in. Ik weet ondertussen dat ALLE!! mensen psychisch gestoord ziin behalve ik natuurlijk :P :!: :P
|
|
|
|
Geplaatst: vr 21 aug 2020, 12:10 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Maartenlaro schreef: De auto kreeg als je de kopeling intrapte een ruk naar rechts. Naardat we de fusee hadden gesteld was dat ipgelost. Maar daarna hadden we nietmeer aan de stuur stang gedraaid. Dat hebben we vanavond wel weer gedaan en bleek dat de pomp niet in de midden stond. Bedankt allemaal Tja .... da's toch een heel ander verhaal als dat bij de "aftrap" . De bussen van de reacrie stangen zijn nieuw. We hebben nieuwe lagers in de swifels gedaan en opnieuw afgesteld. De assen staan recht.Blijft staan dat ik maar niet vraag naar de redenen om een +3 verhoging toe te passen. Dwz ... het kan, maar iedereen weet dat de auto daarna niet meer rijdt zoals voorheen bedoeld. Een Defender is niet de meest stabiele auto, een 90 nog het minst, met een +3 ingreep verlies je nog meer stabiliteit. Wellicht heb je winst in het terrein, en passen nu grotere banden ... ... maar je verliest op andere punten van het compromis.
[quote="Maartenlaro"]De auto kreeg als je de kopeling intrapte een ruk naar rechts. Naardat we de fusee hadden gesteld was dat ipgelost. Maar daarna hadden we nietmeer aan de stuur stang gedraaid. Dat hebben we vanavond wel weer gedaan en bleek dat de pomp niet in de midden stond. Bedankt allemaal[/quote]
Tja .... da's toch een heel ander verhaal als dat bij de "aftrap" . [i]De bussen van de reacrie stangen zijn nieuw. We hebben nieuwe lagers in de swifels gedaan en opnieuw afgesteld. De assen staan recht.[/i]
Blijft staan dat ik maar niet vraag naar de redenen om een +3 verhoging toe te passen. Dwz ... het kan, maar iedereen weet dat de auto daarna niet meer rijdt zoals voorheen bedoeld. Een Defender is niet de meest stabiele auto, een 90 nog het minst, met een +3 ingreep verlies je nog meer stabiliteit. Wellicht heb je winst in het terrein, en passen nu grotere banden ... ... maar je verliest op andere punten van het compromis.
|
|
|
|
Geplaatst: vr 21 aug 2020, 08:40 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
De auto kreeg als je de kopeling intrapte een ruk naar rechts. Naardat we de fusee hadden gesteld was dat ipgelost. Maar daarna hadden we nietmeer aan de stuur stang gedraaid. Dat hebben we vanavond wel weer gedaan en bleek dat de pomp niet in de midden stond. Bedankt allemaal
De auto kreeg als je de kopeling intrapte een ruk naar rechts. Naardat we de fusee hadden gesteld was dat ipgelost. Maar daarna hadden we nietmeer aan de stuur stang gedraaid. Dat hebben we vanavond wel weer gedaan en bleek dat de pomp niet in de midden stond. Bedankt allemaal
|
|
|
|
Geplaatst: do 20 aug 2020, 22:06 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Tja, je hebt ook de bussen van de reactiestangen vervangen: Is dat allemaal goed gegaan ?
Overigens zegt het mij dat er iets mis moet zijn met het sporen ... als je de Panhard-stang verlengt (wat zou moeten wanneer die stang door de +3 inch schuin komt te staan) en het wordt erger ... dan is er iets mis.
Tja, je hebt ook de bussen van de reactiestangen vervangen: Is dat allemaal goed gegaan ?
Overigens zegt het mij dat er iets mis moet zijn met het sporen ... als je de Panhard-stang verlengt (wat zou moeten wanneer die stang door de +3 inch schuin komt te staan) en het wordt erger ... dan is er iets mis.
|
|
|
|
Geplaatst: do 20 aug 2020, 19:39 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Ik heb de panhardstang verstelbaar gemaakt maar als ik iets uit draai wordt het trekken al erger dus dat lijkt het niet te zijn... wat kan het nu nog zijn??
Ik heb de panhardstang verstelbaar gemaakt maar als ik iets uit draai wordt het trekken al erger dus dat lijkt het niet te zijn... wat kan het nu nog zijn??
|
|
|
|
Geplaatst: do 20 aug 2020, 19:31 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Tja, het mooist is de "hanger(s)" te verlengen zodat de Panhard-stang weer ± horizontaal hangt. Met een horizontale stang heb je de minste zijdelingse bewegingen. Maak dan wel een heel degelijke verlenging. En anders is het eenvoudigweg Pythagoras toepassen (dan wel even kijken of het werkelijk 3 inch verhoging is).
Overigens is bij 3 inch verhoging het Caster ook zover verdraaid dat je dat merkt in een te nerveus stuurgedrag.
Tja, het mooist is de "hanger(s)" te verlengen zodat de Panhard-stang weer ± horizontaal hangt. Met een horizontale stang heb je de minste zijdelingse bewegingen. Maak dan wel een heel degelijke verlenging. En anders is het eenvoudigweg Pythagoras toepassen (dan wel even kijken of het werkelijk 3 inch verhoging is).
Overigens is bij 3 inch verhoging het Caster ook zover verdraaid dat je dat merkt in een te nerveus stuurgedrag.
|
|
|
|
Geplaatst: do 20 aug 2020, 16:51 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Weet iemand hoe lang de panhardstang moet worden? als de auto 3 inch verhoogt is?
Weet iemand hoe lang de panhardstang moet worden? als de auto 3 inch verhoogt is?
|
|
|
|
Geplaatst: do 20 aug 2020, 16:12 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
De reactie stangen zijn al langer. De auto heeft ook precies genoeg uitspoor. Ik denk dat ik eens bij de panhard stang ga zoeken.
De reactie stangen zijn al langer. De auto heeft ook precies genoeg uitspoor. Ik denk dat ik eens bij de panhard stang ga zoeken.
|
|
|
|
Geplaatst: wo 19 aug 2020, 18:07 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Maartenlaro schreef: Toe out/ in? camber? Wat is dat? Kijk even naar wielgeometrieNu kan je bij een (goede) LandRover vooras heel veel (zoals het Camber) niet veranderen (anders dan door ongepast geweld). Toe-in / Toe-out, of te wel in- of uit-spoor is wel te stellen. En het Caster, de askanteling, verandert door het verhogen. Maar goed: door een te korte Panhard-stang trek je de vooras opzij en dan staan voor en achter-as wel parallel maar niet meer recht voor elkaar en dan rijdt ie niet lekker rechtuit. Door het niet goed monteren van de Hockeysticks, of de trekstangen achter rijdt ie ook niet rechtuit, dan staan de assen niet meer parallel.
[quote="Maartenlaro"]Toe out/ in? camber? Wat is dat?[/quote]
Kijk even naar [url=https://www.mvwautotechniek.nl/wielgeometrie/][b][i]wielgeometrie[/i][/b][/url]
Nu kan je bij een (goede) LandRover vooras heel veel (zoals het Camber) niet veranderen (anders dan door ongepast geweld). Toe-in / Toe-out, of te wel in- of uit-spoor is wel te stellen. En het Caster, de askanteling, verandert door het verhogen.
Maar goed: door een te korte Panhard-stang trek je de vooras opzij en dan staan voor en achter-as wel parallel maar niet meer recht voor elkaar en dan rijdt ie niet lekker rechtuit. Door het niet goed monteren van de Hockeysticks, of de trekstangen achter rijdt ie ook niet rechtuit, dan staan de assen niet meer parallel.
|
|
|
|
Geplaatst: wo 19 aug 2020, 18:01 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Toe out/ in? camber? Wat is dat?
Toe out/ in? camber? Wat is dat?
|
|
|
|
Geplaatst: wo 19 aug 2020, 17:47 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Maartenlaro schreef: Ik heb een defender 90 200tdi 1984. Meer als 2 inch verhoogt En die trekt met rijden constant naar rechts De bussen van de reactie stangen zijn nieuw. .... . De assen staan recht. Wat kan het nu nog zijn? Maarten, Als je de auto (te)veel verhoogt dan moet je ook een andere (verstelbare) Panhard-stang; of (nog beter) een Panhard-stang ophangpunt verzetten zodat die Panhard-stang in rust weer ongeveer horizontaal staat. Een standaard Panhard-stang wordt te kort door de extra hoogte, en dus trekt de Panhard-stang de as dan ietsje opzij (terwijl die stang juist bedoeld is om de as in het midden onder de auto te houden). Verder moet je eigenlijk aangepaste hockey-sticks omdat de as naar voren kantelt door het verhogen, door dat naar voren kantelen wordt het stuur nerveuzer. De vraag waarom je zoveel verhoging wilt zal ik maar niet stellen
[quote="Maartenlaro"] Ik heb een defender 90 200tdi 1984. Meer als 2 inch verhoogt En die trekt met rijden constant naar rechts De bussen van de reactie stangen zijn nieuw. .... . De assen staan recht. Wat kan het nu nog zijn?[/quote]
Maarten, Als je de auto (te)veel verhoogt dan moet je ook een andere (verstelbare) Panhard-stang; of (nog beter) een Panhard-stang ophangpunt verzetten zodat die Panhard-stang in rust weer ongeveer horizontaal staat. Een standaard Panhard-stang wordt te kort door de extra hoogte, en dus trekt de Panhard-stang de as dan ietsje opzij (terwijl die stang juist bedoeld is om de as in het midden onder de auto te houden). Verder moet je eigenlijk aangepaste hockey-sticks omdat de as naar voren kantelt door het verhogen, door dat naar voren kantelen wordt het stuur nerveuzer.
De vraag waarom je zoveel verhoging wilt zal ik maar niet stellen :?
|
|
|
|
Geplaatst: wo 19 aug 2020, 16:59 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Re: Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Bandenspanning? Toe out/ in? camber? J.
Bandenspanning? Toe out/ in? camber? J.
|
|
|
|
Geplaatst: wo 19 aug 2020, 16:23 |
|
|
|
|
|
Berichttitel: |
Def 90 trekt naar rechts |
|
|
Hallo, Ik heb een defender 90 200tdi 1984. Meer als 2 inch verhoogt En die trekt met rijden constant naar rechts De bussen van de reacrie stangen zijn nieuw. We hebben nieuwe lagers in de swifels gedaan en opnieuw afgesteld. De assen staan recht. Wat kan het nu nog zijn?
Ps. Hoe weet je of je stuurhuis in de midden staat
M.v.g. maarten
Hallo, Ik heb een defender 90 200tdi 1984. Meer als 2 inch verhoogt En die trekt met rijden constant naar rechts De bussen van de reacrie stangen zijn nieuw. We hebben nieuwe lagers in de swifels gedaan en opnieuw afgesteld. De assen staan recht. Wat kan het nu nog zijn?
Ps. Hoe weet je of je stuurhuis in de midden staat
M.v.g. maarten
|
|
|
|
Geplaatst: wo 19 aug 2020, 16:16 |
|
|
|