Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 13:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een reactie
Gebruikersnaam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 60000 tekens bevatten. 

Smilies
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Lettergrootte:
Tekstkleur
Opties:
BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN
Schakel BBCode uit
Smilies uitschakelen
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
Hoeveel cilinders heeft een TDV6? (getal uitschrijven):
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
   

Voorafgaande berichten - over en uit en dan weer nieuw
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Ha die Sjaak,

Gaaf dat de 6 pitter weer brult!!! Bad eendjes zijn nog volop te koop hoor als je heimwee heeft!
Tja, secuur en foutloos werken is een hoofdstuk apart. Degene die ik daar hoog in heeft staan zijn zeker niet de goedkoopste en snelste.
Toch ga ik er meestal wel naar toe. Kan ook wel een boek schrijven wat er bij mij afgelopen 30 jaar mis is gegaan. Veel van geleerd.
Begrijp dat de klepstoter(s) met zijn bolletje naast het kommetje zat? Maar dan moet hij dat toch met de eerste keer stellen ook gemerkt hebben?
Gelukkig is het echt een type motorblok wat tegen een stootje kan. Met een ander blok had je weer zwaar de Sjaak geweest.

geniet van je vakantie. Groeten Nico
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 21:54
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
Precies Marc, daar ga ik dus heen.
Zorgen dat je in 1 dag terug kan zijn en de rust en ruimte opzoeken.
Eigenlijk zoals elke vakantie.


Precies, daar ga ik dus ook heen, dus komen we elkaar vast niet tegen.

En ... ik kan uit ervaring zeggen dat terug naar huis rijden tijdens een lock-down een bijzondere ervaring is.
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 18:24
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
yup zo doen we het eigenlijk altijd.
rust en ruimte.
we hadden dit jaar ingepland als reis jaar. weekje voor seizoen, weekje of 2 met Rob en Denise naar de morvan.
weekje of 2 in het hoogseizoen denemarken of waar dan ook.
en dan in het najaar naar https://www.spanjevandaag.com/03/11/2018/het-kerkhof-van-the-good-the-bad-and-the-ugly-is-in-spanje-te-vinden/
gewoon om een doel te hebben en het ziet er daar in de omgeving wel mooi uit.

maar nu weten we het nog niet. budgettair kwam er een kleine motorstoring die niet uitkwam ivm. de reizen.
dus nu ??????? spanje mwoah ziet er niet vrolijk uit met al die mondkapjes.
Frankrijk staat nog op het lijstje. maar wanneer? we zien het wel.
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 18:01
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Precies Marc, daar ga ik dus heen.
Zorgen dat je in 1 dag terug kan zijn en de rust en ruimte opzoeken.
Eigenlijk zoals elke vakantie.
J.
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 14:57
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
 
't Eendje ... is eindelijk uitgevlogen.

Citaat:
en we kunnen op vakantie.
oneeeeee corona.

Je kan best op vakantie ... alleen is het slimmer niet te ver te gaan, en dan liefst naar een rustige wat "obscure" camping municipal oid in een niemendallerig dorp in Frankrijk.

En dan dus niet uit eten, geen disco's etc ... maar gewoon echt ouderwets vakantie vieren.
Zo'n camping kost bijna niks, en dat samen met het tanken in Luxembourg ben je bijna goedkoper uit als thuisblijven.
Op het Franse platteland met ten opzichte van thuis ± 1/10de van de bevolkingsdichtheid loop je alleen al vanwege dat ontbreken van "dichtheid" een heel veel kleinere besmettingskans (het gaat om kansen, absoluut veilig ben je nergens, in dit geval is zelfs Noord-Korea geen oplossing).
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 13:02
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Ben
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 09:19
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
heb
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 09:05
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
oja vergeten te melden. ik de eend verloren.
tenminste, uurtje gereden nu maar niet meer gehoord. ik zal hem missen.
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 09:04
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Van harte ;)

Het mot nu wel weer een keertje klaar zijn.

Nu niet langer dralen “Saddle up and ride your pony” :mrgreen:
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 08:27
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
hij staat weer thuis.!!!!!!!!!
na veel ellende met slecht lopen/roken en gewoon slecht gevoel. terug naar de diesel monteur in Den Helder.
daar 3 dagen gestaan, en onder begeleiding van de eigenaar van de zaak de boel weer los gehad.
uiteraard scheurt de niet meer te verkrijgen koelvloeistof slang ook nog even door.
na 6 zaken gehad te hebben 1mtr slang gevonden bij een vissers bedrijf.
deze was, en niet buigzaam genoeg en de verkeerde binnen maat aan 1 kant. (heb 2 maten 35x40)
dit opgelost door stuk oude slang in de nieuwe te schuiven en die met veel vloeken en vaseline te monteren. 1 klein knikje in de slang.
maar het water komt er door.
de verstuivers nog een keer er uit. en nieuwe nozzels er in.
hielp ook niet.
compressie gemeten. geen compressie op de achterste cilinders.
toch maar weer het klepdeksle er af.
en wat blijkt.???????????? accu ook stuk. heb er 2, dus moesten alle twee vervangen worden.
toen hij weer een beetje rond draaide met de nieuwe accu,s kwamen we er achter dat de achterste kleppen niks deden.
gehele kleppen dinges en danges er af gehaald, bleek zo,n stangetje wat de kleppen op en neer moet bewegen (wat het blok in gaat) (stoter stang?) er verkeerd in te zitten. dit allemaal goed gemaakt..........
en ja hoor................. het normale gebrul van de 6 cilinder inline motor deed het weer.
nu het interieur er even weer in plakken en we kunnen op vakantie.
oneeeeee corona. :cry:
Bericht Geplaatst: za 11 jul 2020, 08:03
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjaak schreef:
goed idee Marc, :D (niet sarcastisch bedoeld hoor, ik meen het)
zo goed dat de lasser dit ook had bedacht, dus zo,n dom idee is het niet. :mrgreen:
hij gaat hem nu ook vlakken. dat heb ik de laatste keer zelf gedaan met een vijl.
hij zal dus ook niet geheel vlak zijn geweest en dan trek je het kaput.


Hmmm ... op de een of andere manier moet ik aan Louis van Gaal denken ... en ik heb niet eens wat met voetbal. :ugeek:
Bericht Geplaatst: di 23 jun 2020, 22:15
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
goed idee Marc, :D (niet sarcastisch bedoeld hoor, ik meen het)
zo goed dat de lasser dit ook had bedacht, dus zo,n dom idee is het niet. :mrgreen:
hij gaat hem nu ook vlakken. dat heb ik de laatste keer zelf gedaan met een vijl.
hij zal dus ook niet geheel vlak zijn geweest en dan trek je het kaput.
Bericht Geplaatst: di 23 jun 2020, 21:18
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
......
ALLEEN GROTE PECH, het vers gelaste onderdeel is nu gebroken aan de andere kant.
dus alles ligt weer stil.
morgen middag mag ik het onderdeel weer ophalen bij de lasser, die 5 euro fooi werken nu al goed.
.....


Vraag ook eens aan de lassert of, als het weer opnieuw misgaat, het nog een optie is om het koppel-deel op een nieuwe aluminium basisplaat te lassen. De gelaste krak blijft net iets andere mechanische eigenschappen houden, een plaat waarop het koppel-oog gelast wordt zal wellicht beter tegen het vastschroeven bestand zijn.
Wellicht kan je het bijzondere koppel-oog zo afslijpen dat er een mooie schuine lasnaad mogelijk is, dan heb je zowel aan buiten- als binnenkant een lasnaad .... dat biedt meer kansen op een duurzame oplossing.
Belangrijk is dan wel dat je een basis-plaat kan maken uit een aluminium-kwaliteit die zich verdraagt met het aluminium-gietwerk.
Bericht Geplaatst: di 23 jun 2020, 20:14
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
gooi een paar zakken ijsklontjes over de bak bier heen! dan werken ze nog harder.
Succes,
J.
Bericht Geplaatst: di 23 jun 2020, 19:16
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
vanmiddag weer in de garage geweest.
nieuwe gloeiers van 12 volt. klik, lopen.
even het lucht uit het systeem blazen en hij liep!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nog een bietje veul rook aan de achterkant, maar dat komt ook goed volgens de monteur.
ALLEEN GROTE PECH, het vers gelaste onderdeel is nu gebroken aan de andere kant.
dus alles ligt weer stil.
morgen middag mag ik het onderdeel weer ophalen bij de lasser, die 5 euro fooi werken nu al goed.
zal er morgen ook maar een krat bier bij doen.
dus het end zit er aan te komen.
heb net nog even 2 Saab stoelen geritseld, die komen in de plaats van de suzuki swift stoelen van 30 jaar oud.
moet nog even kijken hoe het met de rails zit. maar met een plakbandje/tyrewrap/zelftapper/kit kom je een heel end.
(laat maar komen commentaar)

ik hoop eigenlijk dat hij volgende week weer op weg is.
misschien verwen ik hem wel en haal ik er ook nog een rollertje verse verf van de action over heen. :mrgreen:
Bericht Geplaatst: di 23 jun 2020, 19:06
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
euhhh 24 volt gloeiers er in ipv 12 volt.

Andersom gaat kort maar krachtig :P :P :P
Toen ik mijn motor kocht wilde hij ook niet starten, even op 24 volt en ja hoor knop aanraken lopen 8-) 8-) daarna natuurlijk weer op 12 volt :roll:
Succes :!:
Bericht Geplaatst: di 23 jun 2020, 17:34
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
zo weer een paar dagen verder.
zaterdag geprobeerd de motor te laten draaien (was weer ingebouwd)
jammmeeerrrrr, lekte koelvloeistof op verschillende pakkingen, wo. die van dat ding wat gebroken was.
en hij wilde niet starten. ik vermoede dat de voorgloeiers verkeerde type waren. dat kon niet volgens de garage.
vanmorgen telefoontje, euhhh 24 volt gloeiers er in ipv 12 volt.
vandaag nieuwe gloeiers er in.
de bakbouten aandraaien.
lekkage verhelpen
en dan...........................................
zijn we weer een week verder :cry:
Bericht Geplaatst: di 23 jun 2020, 08:15
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Hey Sjaak,

Dat zijn goede berichten. Mensen roepen snel dat giet aluminium niet is te lassen.
Loonbedrijven zijn vaak flexibeler en veelzijdiger dan autobedrijven.
Juist bij mij op het werk ook een proef stukje laten doen aan een koppelingshuis wat ik korter wil maken laten doen. Ging ook prima.
het is een R380 huis van een 300TDI discovery wat van 23 cm naar 11cm short Bellhouse gaat. Ben alles aan het pasmaken. Och, zo hoog is de druk gelukkig ook niet in je systeem. En als het er nu goed uitziet heb ik er wel moet op bij je steun. Als je licht vacuum op je radiateurdop zet of misschien een klemmetje op een slang kan plaatsen loopt het helemaal niet leeg als hij er onverhoopt weer uit moet . Bovendien is het vrij bovenaan de motor dus is de helft eruit ook al voldoende .
Bericht Geplaatst: do 18 jun 2020, 23:53
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
zoooooooooooooooooooo het ding is weer terug van de lasser.
volgens hem waterdicht maar mocht het niet zo zijn dan kan ik weer terug komen.


:lol: Je weet nu hoeveel koelvloeistof er naast je bakkie kan lopen als je weer moet aftappen :mrgreen:
Bericht Geplaatst: ma 15 jun 2020, 18:48
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
foto'tje en we kunnen er vast wel een naampje aan hangen ...
Bericht Geplaatst: ma 15 jun 2020, 18:20
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
en nog wat losse meuk die ik er rond zag slingeren waarvan ik niet weet wat het is.


Zooooooo herkenbaar... :)
Bericht Geplaatst: ma 15 jun 2020, 14:37
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
zoooooooooooooooooooo het ding is weer terug van de lasser.
volgens hem waterdicht maar mocht het niet zo zijn dan kan ik weer terug komen.
heb hem dus 5 euro fooi gegeven want die man moet ik te vriend houden.
voor het arbeids- loon bij deze beste man kan ik hem nog 7 keer laten repareren voor ik een 2e handse moet kopen.
de kop van de motor zit er weer op nu de klepstellers stangetjes en zo. en nog wat losse meuk die ik er rond zag slingeren waarvan ik niet weet wat het is.
Bericht Geplaatst: ma 15 jun 2020, 13:15
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
bedankt Nico,

het kapotte onderdeel ligt nu bij een loonbedrijf hier in de buurt gespecialiseerd in alu lassen, die gaan het proberen te repareren.
en ik heb het onderdeel gevonden bij een 4x4bedrijf, alleen die vragen de hoofdprijs omdat het van een draaiende motor af moet.
zoals bij bijna alle bedrijven die het niet willen verkopen.
dus het komt goed denk ik .(hoop ik)
Bericht Geplaatst: ma 15 jun 2020, 08:09
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Hallo Sjaak.


Zat ff met je mee te denken.
Meeste adressen heb je wel gehad denk ik.
Denk dat je hem het beste door een handige metaalbewerker(of zelf ) na kan( laten) maken.
Zou hem in verband met oxidatie niet van een ander materiaal als van aluminium maken.
Anders van kunststof laten gieten (zoals tegenwoordig ook thermostaathuizen zijn)maar dan moet je daar maar net connecties in hebben.
Als je een dikke aluminium strip neemt(op mijn werk lig bv 90x8 voor de onderkant, pas maakt en daar de gewenste gaten in boort.
Daar op zijn kant een dikwandige buis of gedraaide bus op lengte gemaakt op lassen.
Dat gat in de strip en de buis / gedraaide prop natuurlijk wel ff doorboren naar elkaar .
Je werkt dan met nieuw zuiver aluminium wat wel goed te lassen is.
Oud giet/ spuit aluminium is een legering en idd meestal echt vervelend . Op mijn werk proberen ze het altijd nog wel voor me. En het moet behalve vast ook lekdicht zijn.
geen idee hoeveel druk er op komt.
Stukje strip kan ik eventueel nog wel naar je opsturen. Draaiwerk kan ik helaas niet zelf maar iedere metaalbewerker wel. Maar die zal ook het stukje strip wel hebben.

Sterkte en succes.
Bericht Geplaatst: zo 14 jun 2020, 19:36
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Hallo Sjaak (je bent nu echt, dé)
Zo maar even een opmerking: ik neem aan dat je ook al op het Nissan forum (als dat bestaat) hebt geinformeerd.
Groeten en succes met de zoektocht, Eli
Bericht Geplaatst: do 11 jun 2020, 23:31
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Sjaak, heb medelijden met je, zit je zo in de put komt je dochter je op dit forum je ook nog lastig vallen :evil: :twisted:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bericht Geplaatst: do 11 jun 2020, 20:28
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
ja maar dat betaalde de verzekering, heb ik hier nou ook al geen rust? :mrgreen:
Bericht Geplaatst: do 11 jun 2020, 15:59
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjezus vader je hebt minder dramatisch gedaan over mijn volledige kaakoperatie :lol:
Bericht Geplaatst: do 11 jun 2020, 15:38
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
het is de verbinding tussen oliekoeler en blok. moet dus wel beetje waterdicht, druk en hittebestendig zijn.
een of andere wazige gast hier op het forum heeft aangeboden om er 1tje proberen te draaien uit een blok aluminium.
ik heb het onderdeel vanmorgen naar een alu lasser gebracht. hij beloofde niets en dacht niet dat het zou werken maar ging het proberen.
mijn zoektocht op internet heeft mij naar bijna alle landen in europa gevoerd. ook spanje.
google translate werkt best wel goed "soms"
2e hands willen ze wel verkopen maar dan moet ik het blok er ook bij kopen.
ben nog wachtende op iemand uit zwolle die hem misschien heeft.
er staan dus nog een paar opties open. er is btw wel 1 besteld in Japan maar de levertijd is onbekend want ze hebben hem gewoon niet.

de bush reparatie zoals voorgesteld is de allerlaatste oplossing. die had ik zelf ook ongeveer bedacht(maar dan zonder stripje) maar toen werd ik aan alle kanten uitgelachen. :?:
Bericht Geplaatst: do 11 jun 2020, 15:23
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Voortbordurend op de "Afrika oplossing".

Wat is het eigenlijk voor een koppeling ? Wat doet het ding en wat zijn de mechanische vereisten etc. ?
In de limiet zou je het kunnen 3D-tekenen, of 3D-scannen en daarna 3D-printen ... in de meest extreme limiet gebruik je een 3D-print om het daarna te laten gieten ... ja ja het gaat dan wel wat kosten ... maar dan heb je ook wat.

En dan verder: Is het een exclusief SD33 onderdeel of zit het ook op andere SD motoren.

En tenslotte: In de 80-er jaren bouwde EBRO in Spanje de oude Nissan Patrol ... geen idee of daar de SD33 in ging maar dat is heel goed mogelijk.
Die EBRO Nissan's zijn ondanks het Spaanse klimaat veelal toch aan roest ten onder gegaan ... de motoren zijn onverwoestbaar ... wellicht zou je je Spaans moeten oppoetsen en eens kijken of er op het grote schiereiland iets te vinden is.
Een prettige bonus is dat men in Spanje sinds de 80-er jaren heel veel meer en beter Engels is gaan spreken, dus als je zoiets als een Spaanse EBRO of Nissan website hebt gevonden kan je proberen een contact te leggen en via dat contact verder te zoeken.
Bericht Geplaatst: do 11 jun 2020, 09:53
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Weet niet of er plaats voor is en hoe handig je bent maar in noodval van een 4 of 5mm strip een mooi omega teken buigen dat om het oog en 5mm langere bouten gebruiken. De bovenrand kan je heet stoken en naar beneden kloppen aan bijde zijde zodat het nooit verschuiven kan, of staalepoxy er tussen, schuift er ook niets meer.
Een afrika oplossing :geek: :ugeek: 8-)
Bericht Geplaatst: wo 10 jun 2020, 20:12
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
bedankt jeroen,
die had ik al, meeste van die zaken waar ik hem vond zijn afhankelijk van Nissan.
en die heeft ze zelf niet. daar is mijn garage al achteraan geweest. bij nixan zelf staan ze in de nalevering.
in Duitsland hebben ze ze ook, maar dan ook weer bij Nixan en dus in de nalevering. Nissan nederland kon dan ook geen levertijd geven.
dus nu zwaar afhankelijk van een barnfind. of een compleet blok wat verrot is maar wel dat onderdeel heeft.
Bericht Geplaatst: wo 10 jun 2020, 16:56
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
https://www.originparts.de/index.php?cl ... uh1&lang=1
En weer 100 euro lichter! (ik zoek nog wel even verder)
Bericht Geplaatst: wo 10 jun 2020, 15:45
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
updaatje,

kop is terug en compleet gereviseerd.
1 verstuivernaald zat vast in dichtstand
1 verstuiver had een massieve straal.
nieuwe gloeidingetjes.
geheel computer gestuurd gevlakt en nieuwe kleppen en wat er nog meer voor troep in zo,n kop zit.
nieuwe waterpomp
etcetcetc.
alleen nu breekt er een koppeling af die niet meer te krijgen is.
ik heb sloperijen/nissan clubs/forums/origineel gevraagd, maar nergens te krijgen/kopen.
gaat om het volgende ding. misschien dat iemand van hier een vage kennis of neef heeft met zo,n blok in de schuur dat weg kan?
part number 2130990006 1979 -1983 voor nissan sd33
is niet te lassen dit is geprobeerd door aluminium lasser die ook aluminium boten bouwt.
Afbeelding
Bericht Geplaatst: wo 10 jun 2020, 11:02
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjaak109 schreef:
..... .
sprak gister een zwager die werkt bij rijkswaterstaat. heeft in 150.000km een suzuki grand vitara total op gereden.
versnellings bak aan gort door regelmatig op strand en door duinen rijden op Texel. daar blijken die moderne wagentjes niet meer tegen te kunnen. was een diesel, maar werd zo tot zijn limiet gebruikt dat er zelfs geen roet in zijn uitlaat zit. achterste stukje was gewoon schoon van binnen. voor deze suzuki hadden ze een santana (nieuw) deze was na een jaar al aan gort.
moraal van dit verhaal? die ouwe troep is zo slecht nog niet.(ps. geld ook voor mensen boven de 60)


Wat betreft het (aller) laatste:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Jong en fris is leuk en mooi, maar een "boomer" kan ook geen kwaad, al was het maar ter relativering.

Dan qua RWS: Het hangt ook erg af van het hoe, wie, wat en waar. Ik ken iemand met een ex RWS Defender en die auto was als nieuw.
En qua Santana en andere Spaanse producties. Santana bouwde naast (of na) de LandRover ook Suzuki's. Later kwam dus de latere Santana die dan deels IVECO-techniek mee kreeg. Die latere Santana's waren geweldig qua IVECO-techniek, maar rampzalig qua roestgevoeligheid.
En over roestgevoeligheid gesproken: De EBRO Nissan Patrol :? was indertijd de "vervanger" van de LandRover op de Spaanse 4x4 markt ... ze zagen er toentertijd patent uit, de oude Patrol meestal een lange, en met een verhoogd dak.
Die EBRO Patrol is inmiddels vrijwel geheel van de Spaanse wegen verdwenen, gewoon door roest gedesintegreerd, en dat terwijl de oude Series 2, Series 3 en Series "4" Santana's nog steeds vrolijk rondrijden (wel minder, maar wat er rijdt ziet er goed uit).
Grappig is dat Spanje na allerlei licensie-bouw grote hoeveelheden Defenders heeft geïmporteerd: De Defender is al geruime tijd DE utilitaire 4x4 op de Spaanse wegen ... ik ben benieuwd wat de opvolger wordt zodra de Spaanse economie weer aantrekt.

Of te wel: De tijd is het beste bewijs voor tijdloosheid.
Bericht Geplaatst: vr 05 jun 2020, 09:33
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Sjaak,

Bij de overheid is men soms niet zo zachtzinnig met het materiaal. De rekening is immers niet voor de gebruiker. Als je een Suzuki Vitara niet mishandeld kan hij ook lang mee hoor. Zand en zee zijn wel venijnige elementen die slijtage erg aanwakkeren ja. Oude spullen hebben hun fratsen en je moet gewoon selecteren welke de beste waren. En daar is je motorblok er zeker eentje van geweest vroeger. Nu ff niet en straks weer een hele tijd weer wel!!! Steekassen etc? Iedere constructie heeft een zwakste punt. Als je hier rekening mee houd kan het lang mee. Soms een net iets zwaarder component van een ander model erin stoppen. Overigens heeft ashcroft natuurlijk sterkere, kan je diffs versterken etc. Trek je portemonnee en je kan als een kind in een snoepwinkel rondwandelen.

Groeten nico
Bericht Geplaatst: do 04 jun 2020, 22:51
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
kleine update.
de kop van de motor is naar revisiebedrijf.
de monteur geloofde niet dat deze motor nog draaide (echt wel!!), sommige kleppen waren zo dun als papier. en de rest was euhhh niet best.
maar alles komt goed en wordt er nieuw ingezet.
de monteur had vaker deze motoren onder handen gehad, en volgens hem hadden de kleppen (en de rest) er zo,n 1.5 miljoen km op zitten.
+ of - een paar ton.
zie je toch maar dat goed onderhoud veel uitmaakt. (woehahahahahahahaha)
en dat de goedkope olie van de action best goed is.
ben benieuwt naar het resultaat straks.
differentieels en/of steekassen kapot rijden is een kwestie van voertuig beheersing.
sprak gister een zwager die werkt bij rijkswaterstaat. heeft in 150.000km een suzuki grand vitara total op gereden.
versnellings bak aan gort door regelmatig op strand en door duinen rijden op Texel. daar blijken die moderne wagentjes niet meer tegen te kunnen. was een diesel, maar werd zo tot zijn limiet gebruikt dat er zelfs geen roet in zijn uitlaat zit. achterste stukje was gewoon schoon van binnen. voor deze suzuki hadden ze een santana (nieuw) deze was na een jaar al aan gort.
moraal van dit verhaal? die ouwe troep is zo slecht nog niet.(ps. geld ook voor mensen boven de 60)
Bericht Geplaatst: do 04 jun 2020, 13:42
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
nico1970 schreef:
....
Je zal versteld staan wat een brute kracht hij straks (vooral onderin toeren) weer geeft die je geleidelijk aan ingeleverd heeft dus het niet zo erg merkte.


Voorzichtig aan doen dus ... anders ben je straks weer toe aan nieuwe differentieels en/of steekassen.
Bericht Geplaatst: di 02 jun 2020, 18:33
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Hallo Sjaak,

Japanse blokken van deze bouwjaren staan idd bekend om hun geweldige kwaliteit cylinderbussen en zuigers.
Dat scheelt idd veel geld en arbeid dat die kunnen blijven zitten.
Als hij idd systematisch te weinig koeling op de kop gehad heeft mag je echt van geluk spreken dat de koppakking is blijven zitten en de kop niet krom is getrokken.
Logisch gevolg is dan ook wel dat de kleppen en hun geleiders(vooral de uitlaat) op hun lazer hebben gehad.
Je zal versteld staan wat een brute kracht hij straks(vooral onderin toeren) weer geeft die je geleidelijk aan ingeleverd heeft dus het niet zo erg merkte.

Ben benieuwd man, groeten Nico
Bericht Geplaatst: di 02 jun 2020, 17:51
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
sjeroens schreef:
Lekker bezig!
Morgen dus weer een stukje rijden?
J.

woehahahahaha, denk het niet.
zaterdag even gekeken. toen lagen er nog een heleboel voor mij onherkenbare losse onderdelen op een kleedje.
de gehele kop gaat naar een diesel specialist deze week hoop ik. dus dan weer opbouwen/testen.
ik vermoed dat het nog wel zo,n 10 dagen gaat duren. hoop ook sneller, maar ja, als je het goedkoop wil mag je geen eisen stellen aan de tijdsduur.
1 groot voordeel, hoef geen 2000 km in te rijden.
Bericht Geplaatst: di 02 jun 2020, 11:03
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Lekker bezig!
Morgen dus weer een stukje rijden?
J.
Bericht Geplaatst: di 02 jun 2020, 10:40
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Hey Sjaak,

Dat klinkt als muziek in de oortjes :)

Fenna
Bericht Geplaatst: vr 29 mei 2020, 19:55
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Goed nieuw Sjaak

:mrgreen:
Bericht Geplaatst: vr 29 mei 2020, 12:52
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Goeie berichten zo vlak voor het weekend!
Bericht Geplaatst: vr 29 mei 2020, 11:53
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
ik ben opgefleurd!!!!!!!!!!!!!!!

motor licht open. cilinders en zuigers in goede staat. ze zijn halverwege wat de toleranties zijn.
volgens de garage wil dat zeggen dat dit blok zo,n 1.1 miljoen km. heeft gedraaid.
alleen het complete kleppen gebeuren (de kop) is weggesleten. dus komen er nieuwe kleppen/stoters dingens en danges spul nieuw in.
dit gebeurt door een diesel service bedrijf. nieuwe koppaking etcetcetc.
puntje was wel dat de olie koeler waarschijnlijk al jaren geen koelvloeistof heeft gehad. dus ook nieuwe waterpomp.
ook een puntje was de voorgloeiers, 1 zat er al afgebroken in en 2 deden helemaal niets.
dus hij startte op de helft van de gloeiers.
beul van een blok dus.
totale plaatje is tot nu toe redelijk positief. en de reparatie kosten zijn waarschijnlijk maar de helft.
Bericht Geplaatst: vr 29 mei 2020, 11:33
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Afbeelding

Om je een beetje op te fleuren
Bericht Geplaatst: wo 27 mei 2020, 17:04
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
zielig he?

Afbeelding

maar wel een eend gevonden in de versnellingsbak.
Afbeelding
Bericht Geplaatst: wo 27 mei 2020, 14:49
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Heb voor langere schommels...
Bericht Geplaatst: di 26 mei 2020, 14:45
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
Crazy-G schreef:
nico1970 schreef:
met 2,5 cm langere veerschommels.
bij perfect verticaal staande schommels

Gert-Jan.


Is de ideale stand van de veerschommels nagenoeg verticaal, met een lichte graad naar achteren? Of is 45° ideaal? Heb nieuwe militaire "van Dam" hd bladveren gemonteerd rondom. Áchter staan ze op 45° vóór juist iets naar achteren t.o.v. verticaal. Heb de onderste 4 bladen verwijderd, zat anders meteen op 6 cm verhoging...
Bericht Geplaatst: di 26 mei 2020, 14:38
  Berichttitel:  Re: over en uit en dan weer nieuw  Antwoord met een citaat
nico1970 schreef:
met 2,5 cm langere veerschommels.
Die zullen effectief nog geen cm verhoging geven, as zit globaal op de helft van de veer dus dat is bij perfect verticaal staande schommels 12,5 mm, verder staat de schommel wat naar achter gericht en dat schelt ook weer een paar mm.

Maar afhankelijk van wat voor veren je monteert kan het wel eens een boel schelen, ik had achter ook militaire shackles geplaatst bij mijn oude parabooltjes en met mijn nieuwe parabooltjes met standaard shackles stond'ie in het begin 5 cm hoger als gewenst/normaal, inmiddels weer de normale rijhoogte.

Gert-Jan.
Bericht Geplaatst: di 26 mei 2020, 08:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.