Marc-my-Words schreef:
En ... weet je werkelijk zeker dat er geen waterslag-schade is.
Als een drijfstang slechts een beetje gekromd is zie je niet direct dat de zuiger (net) niet even hoog komt als de andere.
Je gaat dat dan (ook) zien aan een lagere compressie.
Ik had ooit waterslag - bij een gewone 2x4 auto met een gewone voorkamer-diesel zonder turbo.
Een toen "moderne" auto met de luchtinlaat heel mooi in de bumper verstopt ... het gaat dan al mis met nog geen 20 cm water, met name als je dan voorzichting door de wat grotere plas rijdt (dan duwt de bodemplaat het water naar voren, juist in de bumper).
Nadat ik het water had kunnen "evacueren" - gelukkig mooi schoon water - kreeg ik de auto weer aan het lopen.
Om te beginnen met grote witte wolken, later liep ie maar niet mooi ... maar kon er wel zo'n 60 km mee naar de garage.
Er bleek één serieus kromme drijfstang te zijn, en eentje die ook niet echt recht meer was.
't Was bijna zo ver mogelijk van huis als je in Polen kan zijn, en de drijfstangen hebben ze daar goed vervangen, de rekening was ook goed, en de rest was knudde. Gelukkig was het zo knudde, en gelukkig was het een merk-dealer daar in Polen, dat de meeste van de vervolgkosten ergens bij Renault intern zijn verrekend ... de dealer thuis zij dat je in zo'n geval beter een nette ruilmotor bij de auto zoekt (dat was toen in Polen natuurlijk anders: als de motor liep maakten ze er wel weer een auto omheen). Overigens, na een paar maanden gedoe heeft de auto het nog jaren heel goed gedaan, eerst nog een kleine 4 jaar in mijn beheer, en daarna nog eens zoiets bij een vriend die 'm heel aardig misbruikte.
Het hele voorval had één goede bijwerking ... de aanschaf van een LandRover, van Frans comfort en typisch Franse "petits manquements" naar het LandRover "comfort" en de "typical Britsh approach", van zo hier en daar de Franse slag bij de afwerking naar helemaal geen afwerking.
[quote="Marc-my-Words"]En ... weet je werkelijk zeker dat er geen waterslag-schade is.
Als een drijfstang slechts een beetje gekromd is zie je niet direct dat de zuiger (net) niet even hoog komt als de andere.
Je gaat dat dan (ook) zien aan een lagere compressie.[/quote]
Ik had ooit waterslag - bij een gewone 2x4 auto met een gewone voorkamer-diesel zonder turbo.
Een toen "moderne" auto met de luchtinlaat heel mooi in de bumper verstopt ... het gaat dan al mis met nog geen 20 cm water, met name als je dan voorzichting door de wat grotere plas rijdt (dan duwt de bodemplaat het water naar voren, juist in de bumper).
Nadat ik het water had kunnen "evacueren" - gelukkig mooi schoon water - kreeg ik de auto weer aan het lopen.
Om te beginnen met grote witte wolken, later liep ie maar niet mooi ... maar kon er wel zo'n 60 km mee naar de garage.
Er bleek één serieus kromme drijfstang te zijn, en eentje die ook niet echt recht meer was.
't Was bijna zo ver mogelijk van huis als je in Polen kan zijn, en de drijfstangen hebben ze daar goed vervangen, de rekening was ook goed, en de rest was knudde. Gelukkig was het zo knudde, en gelukkig was het een merk-dealer daar in Polen, dat de meeste van de vervolgkosten ergens bij Renault intern zijn verrekend ... de dealer thuis zij dat je in zo'n geval beter een nette ruilmotor bij de auto zoekt (dat was toen in Polen natuurlijk anders: als de motor liep maakten ze er wel weer een auto omheen). Overigens, na een paar maanden gedoe heeft de auto het nog jaren heel goed gedaan, eerst nog een kleine 4 jaar in mijn beheer, en daarna nog eens zoiets bij een vriend die 'm heel aardig misbruikte.
Het hele voorval had één goede bijwerking ... de aanschaf van een LandRover, van Frans comfort en typisch Franse "petits manquements" naar het LandRover "comfort" en de "typical Britsh approach", van zo hier en daar de Franse slag bij de afwerking naar helemaal geen afwerking.